Det är många som skaffar bil av ren slentrian – är man vuxen och har råd ska man ha en bil, eller hus? Innan du beslutar dig för att investera stora belopp i en tillgång som högst troligen kommer att sjunka markant i värde under tiden du äger den bör du dock fundera igenom de olika alternativa lösningar som står till buds. I vissa fall är eget bilägande den bästa lösningen, i andra fall är det bättre att välja till exempel lokaltrafik, elcykel och bilpool. Det samma gäller för hushållet där man funderar på att skaffa en andra bil – behövs verkligen två bilar i hushållet eller finns det andra lösningar som skulle vara bättre sett ur ett helhetsperspektiv?
Finns det någon bilpool och betalningslösning som passar just dina behov?
När man jämför olika bilpooler är det sällan en bra idé att stirra sig blind på bara månadsavgiften eller bara kilometeravgiften eller vad det nu må vara, utan ta en helhetstitt på vad det faktiskt skulle kosta att använda den här bilpoolen för det du behöver göra under en normal månad.
Om du till exempel räknar med att behöva använda bil en hel del kan det vara bäst att välja en bilpool med låg kilometeravgift och låg timkostnad, även om det innebär en högre månadsavgift. Om du däremot bara tänker använda bilen för enstaka resor kan det vara smartare att välja en bilpool med låg månadsavgift, även om det innebär högre timkostnad och kilometeravgift när du väl använder någon av bilarna. Om du klarar dig bra med lokaltrafik, cykel och apostlahästarna i vardagen men gärna vill ha tillgång till bil för helgutflykter och storhandling, ta en extra titt på bilpooler som erbjuder särskilda paketlösningar för helgerna. Det är till exempel inte helt ovanligt att man kan boka bilen för en hel lördag eller hel söndag, eller för ett helt veckoslut eller storhelg, och betala ett paketpris istället för att betala för varje enskild timme.
Alltid den biltyp du behöver
En fördel med att ansluta sig till en bilpool är att man kan välja en bilpool med ett brett utbud av bityper, så att man alltid kan hämta ut en bil som passar den aktivitet man har i åtanke. En liten bensinsnål bil för snabba resor hit och dit på egen hand, en rymligare kombi när man vill packa in hela familjen och alla resväskorna, en liten skåpbil för att ta en tur till loppisar och sommarens auktioner, och så vidare. Ska man istället köra egen bil måste antingen välja en kompromisslösning eller skaffa flera olika bilar för olika syften.
Punkter att fundera på
Hur ofta behöver jag bil för nödvändiga saker som att ta mig till arbetet eller utföra mitt arbete?
Hur ofta gör jag icke-nödvändiga resor som höjer min livskvalité, till exempel bilutflykter?
Hur ofta gör jag slentrianresor med bilen som egentligen inte höjer min livskvalité, till exempel åker iväg för att köpa två liter mjölk i den lokala butiken dit jag lika gärna skulle kunna ta en promenad?
Vilka av mina/hushållets behov och önskemål skulle gå att tillgodose på andra vis än genom att vara bilägare? Hur skulle det fungera med lokaltrafik, samåkning, bilpool, cykel, elcykel, promenader, etc?
Skulle det innebära några hälsovinster för mig att minska mitt bilkörande?
Hur pass fast är jag i idén om att man ska ta bilen överallt? Hur står det till med eventuella övriga familjemedlemmar? Klarar barnen av promenader och cykelturer eller blir det snabbt gnäll om att man vill åka bil istället eftersom det är vad man är van vid?
Vad kostar bilägande för mig/mitt hushåll om man tittar på hela kostnaden, det vill säga inklusive försäkring, ränta på eventuellt billån, reparationer, underhåll, parkering, med mera?
Var ligger min närmsta bilpool, och hur pass bra passar dess utbud mina/hushållets behov?
Behöver jag bilen som statussymbol eller identitetsmarkör?
Bilen har en lång historia som statussymbol, och innan dess var det lyxiga vagnar dragna av dyrbara hästar som gav status och visade hur lyckad ägaren var. För många är det därför svårt att tänka sig att avstå från bilägande. Man känner press på sig från familj, äldre släktingar, med mera om man ska ha bil, annars är man konstig. Man kan helt enkelt känna att man behöver en bil för att passa in och inte sticka ut. Man kan också behöva bilen för kommunicera och leva ut sin identitet, till exempel ”raggare” eller ”poscheförare”.
Samtidigt finns det förstås grupper i samhället där medlemskap i bilpool är en statussymbol, eftersom det visar att man är miljövänlig, har koll på det här med delningsekonomi, vågar avvika från normen, och så vidare – faktorer som ger status i just dessa grupper.
Medlemskap i en bilpool kan också göra att man får möjlighet att köra finare bilar än vad man skulle ha råd med som bilägare. De flesta bilpooler har bilar som är yngre än 18 månader och som hålls i mycket bra skick. Det kan kännas som högre status att glida omkring i en sådan, även om man inte äger den, än att tuffa omkring i den egna bilen som inte alls är lika fin, välskött och pålitlig.